« У сім′ї
вольній , новій ми тебе не
забули Тарасе … »
Вступне слово
вчителя :
Чи є у світі
доля , трагічніша і
величніша за долю нашого
генія Тараса Григоровича
Шевченка ? Йому було суджено
пережити найболючіші людські
біди , витримати найважчі випробування і стати великим
поетом українського народу . Сьогодні ми зібралися
в цьому залі , щоб вшанувати
пам'ять Т.Г. Шевченка . Він
вийшов з народу , жив з народом , і не тільки думкою , а й обставинами життя
був з ним міцно
й кровно зв’язаний. Ми пройдемося
життям поета , довідаємося
про основні події , переймимось радощами
і гіркими болями рано
осиротілої дитини .
Ведучий :
9 березня – день народження
великого поета , людини світлого
розуму , чистих помислів і трагічної
долі – Т.Г.Шевченка .
Ведуча :
10 березня –
це той
день ,коли людство вшановує пам'ять генія , що увійшов у безсмертя.
Ведучий :
Ці дві
дата злилися водну – Шевченкові дні .
Ведуча :
Протягом недовгих літ
життя Т. Шевченко зорав
свою ниву і засіяв
її словом добра , любові правди
та волі .
Ведучий :
Тож давайте
і ми кинемо чисті зерна великої вдячності на
Шевченкову ниву .
Учень :
Щовесни коли тануть
сніги ,
І
на рясті засяє веселка ,
Повні сил і живої снаги
Ми
вшановуєм пам'ять Шевченка.
Ведучий :
В історії
назавжди залишаються імена , які з
гордістю вимовляє , пам’ятає й шанує людство . До них
належить й ім'я великого
українського поета Т.Г.Шевченка .
Ведуча :
Увесь свій могутній
талант він присвятив
служінню народові . « Історія мого
життя – писав поет ,
становить частинку історії
моєї Батьківщини .»
Ведучий :
Сьогодні ми
пропонуємо вам разом
із нами пройти життєвими
шляхами Тараса.
Ведуча :
Україна … В
одному вже тільки цьому
слові бринить музика смутку
й жалю .
Ведучий :
Україна –
країна смутку і краси , країна , де найбільше
люблять волю й найменше мають
її .
Ведуча :
Україна –
це тихі
води і ясні зорі .
Ведучий :
Україна –
це край , де широка
й довга стрічка Дніпра обгортає
жовті лани пшениці , де бездонна блакить
неба купає золотосяйне сонце .
(
Світає … Край неба палає )
Пісня
Ведуча :
Хто бував на
Україні ? Хто знає Україну ? Хто бував і знає ,хай згадає , а хто
не бував і не
знає , той нехай собі уявить ,
що там
скрізь булі хати у вишневих садах , весною дуже
гарно , як садочки
зацвітуть і всі соловейки
защебечуть .
Садок вишневий коло хати ,
Хрущі над вишнями гудуть ,
Плугатарі
з плугами йдуть ,
Співають
ідучи дівчата ,
А
матері вечерять ждуть .
Сімя
вечеря коло хати ,
Вечірня
зіронька встає ,
Дочка
вечерять подає ,
А мати
хоче научати ,
Так
соловейко не дає .
Поклала
мати коло хати
Маленьких
діточок своїх ;
Сама
заснула коло їх.
Затихло
все , тільки дівчата
Та
соловейко не затих.
Дівчина 1:
Ой виходьте , дівчата ,
Та в сей вечір
на вулицю
Весну –
красну зустрічати ,
Весну – красну
вітати .
Дівчина 2 :
Будем весну стрічати
Та віночки
сплітати ,
А віночки
сплетемо ,
Хороводом підемо
.
(
Дівчата виконують « Подоляночку »)
Ведучий :
Весна –
весняночка … Це вона , привітна й щедра , подарувала Україні Пророка .
Ім'я дала йому
рідна мати – Тарас , що означає « бунтар».
Учень :
У нічку темну
березневу
Коли усе поснуло
,
В хатині Григора
Шевченка
Свічечка
зблиснула.
Учень :
На світ
з'явилося хлоп'я
Тарасиком
назвали
Та за роботою
матуся
Його й не
колисала .
Учень :
А хлопчик ріс , і були в нього
Розумні оченята
.
Серденько щире і
душа
Лиш на добро
багата .
Оксана :
Чом же ти плачеш
? Ох дурненький Тарасе , бач як ти плачеш .
Тарас : Оксано , Оксаночко .
Оксана : Не сумуй , Тарасику ! Кажуть , що
ти найкраще від усіх
співаєш , найкраще від усіх
читаєш , ще й кажуть
малюєш . От виростеш і будеш
маляром , еге ж ?
Тарас: Еге ж
, маляром .
Оксана : І
ти розмалюєш , Тарасе , нашу хату ?
Тарас : Розмалюю . А всі кажуть , що я
ледащо , ні на що нездатний . Ні , я не ледащо. Я стану
таки маляром .
Оксана : Авжеж , станеш ! А що
ти ледащо , то правда . Дивись де твої ягнята ! Бідні ягняточка , вони ж пити хочуть , побігли
їх швидше напоїмо ! ( Вибігли разом ).
(Тарас сидить і малює )
Учень :
Кобзарем його ми звемо ,
Так від роду і до роду ,
Кожен вірш свій
і поему
Він присвячував
нараду.
Учень :
Чисту матір і
дитину
Він
прославив серцем чистим ,
Всю осяяв
Україну
Поглядом він
променистим .
Ведучий :
Восьмилітнього
Тараса батьки віддали
до дяка « в науку ». За найменшу
провину карав він
своїх учнів різками .
Учень :
Ти взяла
Мене маленького
за руку
І в школу хлопця
віддала
До п’яного
дяка в науку.
« Учися,
серденько , колись
З нас будуть ,
люди, - ти сказала ».
Ведуча : Та недовго тривала Тарасова наука . Несподіване
горе випало на долю
маленького хлопчика .
Замучена важкою працею померла мати
Учень :
Там матір добрую
мою
Ще молодую
у могилу
Нужда та праця
положила .
Ведучий :
Незадовго після
смерті матері в 1825 році помер і батько . Смерть батька приголомшила
малого Тараса .
Учень :
Там батько плачучи
з дітьми ,
А ми малі
були та голі ,
Не витерпів лихої долі ,
Умер на панщині
! А ми
Розлізлися межи людьми
Мов мишенята . Я
до школи –
Носити воду
школярам.
Ведуча :
Тарас наймитує , а
випадає вільний час – читає та
малює .Вечорами , щоб ніхто
не бачив плаче з горя . Але думка
навчитися малювати не
покидає хлопчика .
Учень :
Хоче малювати
Прагне він
до знань
Та за це багато
Зазнає знущань.
Учень :
Нишком він малює
, статуї в саду ,
Вночі пише вірші
, про людську біду .
Ведучий :
Зустріч у Петербурзі
із земляком – художником Сошенком
, байкарем Гребінкою , художником Брюловим , Венеціановим , поетом
Жуковським круто змінила
долю Шевченка . Вони
побачили великі здібності
юнака і викупили його
з неволі .
Учень :
Так в людському
морі , стрілися брати ,
Що зуміли в горі
щиро помогти.
Учень :
Викупили друзі ,
вільним став Тарас ,
Чом же серце в
тузі , біль чому не згас?
Сміливий і щирий
,був Тараса спів,
Він гострить
сокири , кличе на панів .
Козак : Здоров
будь , хлопче !
Тарас: Здорові будьте , дядьку !
Козак : Ти хто такий , хлопче ?
Тарас: Я – Тарас , по – батькові Шевченком
звуть .
Козак :
А родина в тебе є ?
Тарас: Сирота я , ні батька , ні неньки . А
брати і сестри працюють на панщині .
Козак : А де ж ти живеш ?
Тарас: У тому
селі , що внизу , у Кирилівці .
Козак : То значить це твоя батьківщина ?
Тарас : Не тільки це село . Усі лани широкополі і Дніпро , і
його пороги , і Київ
золотоверхий , і вся Україна моя .
Козак : Добре сказав . А що ж ти тут робиш ?
Тарас : Чужі
ягнята стережу . А виросту буду вірші писати про давню козацьку славу .
Буду картини
малювати , змалюю всю Україну .
Козак : Бачу хлопче , ти той , кого
я давно шукаю . Ходи за мною
( показує рукою). Оце , хлопче , давня воля спить . Міцно заснула вона ,
та не навіки . Той шукаю хлопця , який розбудить її . І знайшов тебе , мій сину …Ось тобі , дитино , золоте перо . Бо не шаблею будеш давню славу
будити , а оцим пером . ( Дає Тарасові перо і обидва
йдуть зі сцени)
Учень :
І виріс він , і
кобзу взяв ,
І срун її торкнувсь рукою ,
І пісня дивна
полилась ,
Сповита вічною
тугою .
Учень :
В тій пісні людям він співав
Про щастя , про
добро , про волю ,
Будив зі сну ,
пророкував ,
Їм вищу , і
найкращу долю.
Учень :
І пісня голосно
лилась …
Але недовго :
ворог лютий
Підкрався нишком
– і замовк
Співець
кайданами окутий .
Учень :
І довго у степу
глухім
В неволі
жив між москалями .
Співець самотній
, мовчазний ,
З своїми думами
, піснями .
ПІСНЯ
Учень :
Та сил в співця
вже не було …
Остання пісня
продзвеніла –
І в небо тихо
піднялась
Душа
поетова зболіла.
Вірш « Заповіт»
Учень :
Умер співець !
Але живуть
В серцях людей слова безсмертні ,
І тихо по
Вкраїні всій
Бринять його пісні славетні .
Бринять його пісні славетні .
Учень :
Залишим у
спадок новим поколінням ,
Свої ідеали й свої
устремління.
Учень :
Могутню Вкраїну
, в якій наша сила ,
І геній Шевченка
, як нації крила .
Учень :
Любов до народів
всієї планети –
Велику і щиру ,
як серце поета .
Ведучий :
Ми є нащадки
славного Тараса ,
Його терни
торкнулись й наших тіл.
Народ возвести в
націю , не в расу ,
Огненним словом велетень хотів.
Ведуча :
Встеляймо кручу пам'яті щоденно ,
Освяченими
вітами верби ,
Держава наша є
вже суверенна
Бо вже з колін
піднялися раби .
Ведучий:
Його надії
нашими хай стануть
Його поезії
ввіллються в нашу кров.
І злоба й
ненависть неначе лід розтануть ,
І ручаями
задзвенить любов.
Ведуча :
Над широким
Дніпром , у промінні блакить ,
І висока , і тиха могила .
В тій
могилі співець незабутній лежить ,
Що народу віддав
свої сили .
Ведучий :
Що народу віддав
своє серце й пісні ,
Свої мрії про зорі досвітні .
А навколо
лани вдалині , вдалині
Розлетілись , як
птиці блакитні.
Ведуча :
На могилу приносять розкішні вінки
З пишних квітів
, садів України ,
Кароокі дівчата , стрункі юнаки –
І всміхаються
гори й долини.
Учень :
І на оновленій
землі
Врага не
буде супостата ,
А буде син і буде мати ,
І будуть люди на
землі.
Учень :
Наша дума , наша
пісня
Не вмре , не
загине
От де , люди ,
наша слава
Слава України !
Ведучий :
Перегорнули ми
останню сторінку « Кобзаря »,доторкнулись
душею до палкого й нескореного серця
поета . А пісні , які співали сьогодні
вже півтора століття співає
український народ , а скільки ще співатиме залежить від нас з вами . Адже нам творити долю української пісні , української мови
, українського народу . Тож нехай « Заповіт » великого Кобзаря , стане
заповітом для нас зберегти славу народу
, його звичаї , його пісні і
пронести через віки у майбуття .
Ведуча :
Нехай наш виступ буде скромною квіткою у всенародному вінку шани
безсмертному Кобзареві .
Повторимо вслід за Романом Лубківським : « Думаймо про
Шевченка , живімо Шевченком , продовжуймо Шевченкове безсмертя в собі
і в дітях наших ». Зробімо
все аби
9 березня стало національним
святом українського народу .
Пісня
Немає коментарів:
Дописати коментар