четвер, 2 квітня 2015 р.

Літературно – музична композиція до роковин від дня смерті Т.Г.Шевченка

« У  сім′ї  вольній , новій  ми  тебе не  забули Тарасе … »


Вступне слово  вчителя :
Чи є  у світі  доля , трагічніша  і величніша  за долю  нашого  генія  Тараса  Григоровича  Шевченка ?  Йому  було суджено  пережити  найболючіші  людські  біди , витримати  найважчі  випробування і стати  великим  поетом  українського  народу . Сьогодні ми  зібралися  в цьому залі ,  щоб  вшанувати  пам'ять  Т.Г. Шевченка . Він вийшов з народу , жив  з  народом , і не  тільки думкою , а й обставинами  життя  був з  ним  міцно  й кровно  зв’язаний. Ми  пройдемося  життям  поета , довідаємося про  основні події , переймимось  радощами  і гіркими  болями  рано  осиротілої  дитини .
Ведучий :
 9 березня – день  народження  великого  поета , людини  світлого  розуму , чистих помислів і трагічної  долі – Т.Г.Шевченка .
Ведуча :
10 березня – це  той  день ,коли  людство  вшановує пам'ять генія , що  увійшов у безсмертя.
Ведучий :
Ці  дві  дата  злилися  водну – Шевченкові дні .
Ведуча :
Протягом  недовгих літ  життя  Т. Шевченко  зорав  свою  ниву і  засіяв  її  словом добра , любові  правди  та  волі .
Ведучий :
Тож  давайте  і ми  кинемо чисті зерна  великої вдячності  на  Шевченкову  ниву .
Учень :
Щовесни  коли тануть  сніги ,
І на рясті  засяє веселка ,
Повні  сил і живої снаги
Ми вшановуєм пам'ять Шевченка.
Ведучий :
В історії назавжди залишаються  імена , які  з  гордістю вимовляє , пам’ятає й шанує людство . До  них  належить  й ім'я  великого  українського поета Т.Г.Шевченка .
Ведуча :
Увесь  свій могутній  талант  він  присвятив  служінню народові . « Історія мого  життя – писав  поет , становить  частинку  історії  моєї  Батьківщини .»
Ведучий :
Сьогодні  ми  пропонуємо  вам  разом  із нами  пройти  життєвими  шляхами  Тараса.
Ведуча :
Україна … В одному  вже  тільки цьому  слові  бринить музика  смутку  й  жалю .
Ведучий :
Україна – країна  смутку і  краси , країна , де  найбільше  люблять  волю й найменше  мають  її .
Ведуча :
Україна – це  тихі  води і ясні зорі .


Ведучий :
Україна – це  край , де  широка  й  довга  стрічка Дніпра  обгортає  жовті  лани пшениці , де бездонна  блакить  неба купає золотосяйне  сонце .
( Світає … Край неба  палає )
Пісня
Ведуча :
Хто бував на Україні ? Хто знає Україну ? Хто бував і знає ,хай згадає , а  хто  не  бував і  не  знає , той  нехай собі уявить , що  там  скрізь  булі хати  у вишневих садах , весною  дуже  гарно ,  як  садочки  зацвітуть  і всі  соловейки  защебечуть .

Садок  вишневий коло хати ,
Хрущі  над вишнями гудуть ,
Плугатарі з плугами йдуть ,
Співають ідучи дівчата ,
А матері вечерять ждуть .
Сімя вечеря коло хати ,
Вечірня зіронька встає ,
Дочка вечерять подає ,
 А мати  хоче научати ,
Так соловейко не дає .
Поклала мати коло хати
Маленьких діточок своїх ;
Сама заснула коло їх.
Затихло все , тільки дівчата
Та соловейко не затих.

Дівчина 1:
 Ой виходьте , дівчата ,
Та в сей вечір на  вулицю
Весну – красну  зустрічати ,
Весну – красну вітати .
Дівчина 2 :
Будем весну  стрічати
Та  віночки  сплітати ,
А віночки сплетемо ,
Хороводом підемо .
                                          ( Дівчата виконують « Подоляночку »)
Ведучий :
Весна – весняночка … Це  вона , привітна й  щедра , подарувала Україні  Пророка .
Ім'я дала  йому  рідна  мати – Тарас , що  означає « бунтар».
Учень :
У нічку темну березневу
Коли усе поснуло ,
В хатині Григора Шевченка
Свічечка зблиснула.


Учень : 
На світ з'явилося хлоп'я
Тарасиком назвали
Та за роботою матуся
Його й не колисала .
Учень :
А хлопчик  ріс , і були в нього
Розумні оченята .
Серденько щире і душа
Лиш на добро багата .

Оксана :
Чом же ти плачеш ? Ох дурненький Тарасе , бач як  ти  плачеш .
Тарас : Оксано , Оксаночко .
Оксана : Не сумуй , Тарасику ! Кажуть  , що  ти   найкраще від  усіх  співаєш , найкраще від усіх  читаєш , ще  й   кажуть  малюєш . От  виростеш  і будеш  маляром , еге ж ?
Тарас: Еге ж  , маляром .
Оксана : І  ти  розмалюєш  , Тарасе , нашу хату ?
Тарас : Розмалюю . А всі  кажуть , що я  ледащо , ні на що нездатний . Ні , я не ледащо. Я  стану  таки  маляром .
Оксана : Авжеж , станеш !  А що  ти ледащо , то правда . Дивись де твої ягнята ! Бідні  ягняточка , вони ж пити хочуть , побігли їх  швидше напоїмо ! ( Вибігли разом ).
 (Тарас сидить і  малює )
Учень :
Кобзарем  його ми звемо ,
Так  від роду і до роду ,
Кожен вірш свій і поему
Він присвячував нараду.
Учень :
Чисту матір і дитину
Він прославив  серцем  чистим ,
Всю осяяв Україну
Поглядом він променистим .
Ведучий :
Восьмилітнього Тараса  батьки  віддали  до дяка « в науку ». За найменшу  провину  карав  він  своїх  учнів  різками .
Учень :
 Ти взяла
Мене маленького за руку
І в школу хлопця віддала
До п’яного дяка  в науку.
« Учися, серденько , колись
З нас будуть , люди, - ти сказала ».
Ведуча : Та недовго  тривала Тарасова наука .  Несподіване  горе випало  на  долю  маленького  хлопчика . Замучена  важкою  працею померла мати


Учень :
Там матір добрую мою
Ще  молодую  у могилу
Нужда та праця положила .
Ведучий :
Незадовго після смерті матері  в 1825 році  помер і батько . Смерть батька приголомшила малого Тараса .
Учень :
Там батько плачучи з дітьми ,
А ми  малі  були  та голі ,
Не  витерпів лихої долі ,
Умер на панщині ! А ми
 Розлізлися межи людьми
Мов мишенята . Я до школи –
Носити воду школярам.
Ведуча :
Тарас  наймитує , а  випадає  вільний час – читає  та  малює .Вечорами  , щоб ніхто не  бачив плаче з горя . Але  думка  навчитися  малювати  не  покидає хлопчика .
Учень :
Хоче малювати
Прагне  він  до  знань
Та за це багато
Зазнає  знущань.
Учень :
Нишком він малює , статуї в саду ,
Вночі пише вірші , про людську біду .
Ведучий :
Зустріч  у Петербурзі  із  земляком – художником Сошенком , байкарем  Гребінкою , художником  Брюловим , Венеціановим , поетом Жуковським  круто  змінила  долю Шевченка . Вони  побачили  великі  здібності  юнака  і викупили  його  з  неволі .
Учень :
Так в людському морі , стрілися брати ,
Що зуміли в горі щиро помогти.
Учень :
Викупили друзі , вільним став Тарас ,
Чом же серце в тузі , біль чому не згас?
Сміливий і щирий ,був Тараса спів,
Він гострить сокири , кличе на панів .










Козак : Здоров  будь ,  хлопче !
Тарас: Здорові будьте , дядьку !
Козак : Ти хто такий , хлопче ?
Тарас: Я – Тарас , по – батькові  Шевченком  звуть .
Козак :  А родина  в тебе є ?
Тарас: Сирота я , ні батька , ні неньки . А брати і  сестри працюють на панщині .
Козак : А де ж ти  живеш ?
Тарас: У тому  селі , що внизу , у  Кирилівці .
Козак : То значить це  твоя батьківщина ?
Тарас : Не тільки  це село . Усі лани широкополі  і Дніпро , і  його пороги  , і  Київ  золотоверхий , і  вся  Україна моя .
Козак : Добре сказав . А що ж ти тут робиш ?
Тарас : Чужі  ягнята стережу . А виросту буду вірші писати про давню козацьку славу .
Буду картини  малювати , змалюю  всю Україну .
Козак : Бачу хлопче , ти той  , кого  я  давно шукаю . Ходи  за мною  ( показує рукою). Оце , хлопче , давня воля спить . Міцно заснула вона , та не  навіки . Той  шукаю хлопця , який розбудить  її . І знайшов  тебе , мій сину …Ось тобі  , дитино , золоте  перо . Бо не шаблею будеш  давню славу  будити ,  а  оцим пером . ( Дає Тарасові перо і обидва йдуть зі сцени)
Учень :
І виріс він , і кобзу взяв ,
І срун  її торкнувсь рукою ,
І пісня дивна полилась ,
Сповита вічною тугою .
Учень :
 В тій пісні людям він співав
Про щастя , про добро , про волю ,
Будив зі сну , пророкував ,
Їм вищу , і найкращу долю.
Учень :
І пісня голосно лилась …
Але недовго : ворог лютий
Підкрався нишком – і замовк
Співець кайданами окутий .
Учень :
І довго у степу глухім
В неволі жив  між москалями .
Співець самотній , мовчазний ,
З своїми думами , піснями .
                                       ПІСНЯ
Учень :
Та сил в співця вже не було …
Остання пісня продзвеніла –
І в небо тихо піднялась
Душа поетова  зболіла.
                           Вірш « Заповіт»
Учень :
Умер співець ! Але живуть
В серцях  людей слова безсмертні ,
І тихо по Вкраїні всій
 Бринять його пісні славетні .
Учень :
Залишим у спадок  новим поколінням ,
Свої  ідеали й свої  устремління.


Учень :
Могутню Вкраїну , в якій наша сила ,
І геній Шевченка , як  нації крила .
Учень :
Любов до народів всієї планети –
Велику і щиру , як серце поета .
Ведучий :
Ми є нащадки славного Тараса ,
Його терни торкнулись й наших тіл.
Народ возвести в націю , не в расу ,
Огненним  словом велетень хотів.
Ведуча :
Встеляймо  кручу пам'яті щоденно ,
Освяченими вітами верби ,
Держава наша є вже суверенна
Бо вже з колін піднялися раби .
Ведучий:
Його надії нашими хай стануть
Його поезії ввіллються в нашу кров.
І злоба й ненависть неначе лід розтануть ,
І ручаями задзвенить любов.
Ведуча :
Над широким Дніпром , у промінні блакить ,
І  висока , і тиха могила .
В тій могилі  співець  незабутній лежить ,
Що народу віддав свої сили .
Ведучий :
Що народу віддав своє серце й пісні ,
Свої мрії про  зорі досвітні .
А навколо лани  вдалині , вдалині
Розлетілись , як птиці блакитні.
Ведуча :
На  могилу приносять розкішні вінки
З пишних квітів , садів України ,
Кароокі  дівчата , стрункі  юнаки –
І всміхаються гори й долини.
Учень :
І на оновленій землі
Врага не буде  супостата ,
А буде син  і буде мати ,
І будуть люди на землі.
Учень :
Наша дума , наша пісня
Не вмре , не загине
От де , люди , наша слава
Слава України !

Ведучий :
Перегорнули ми останню  сторінку « Кобзаря »,доторкнулись душею до палкого й  нескореного серця поета . А пісні , які співали сьогодні  вже півтора століття  співає український народ , а скільки  ще  співатиме залежить  від нас з вами . Адже нам  творити долю української пісні , української мови , українського народу . Тож нехай « Заповіт » великого Кобзаря , стане заповітом для нас  зберегти славу народу , його звичаї , його  пісні і пронести  через віки  у майбуття .
Ведуча :
Нехай  наш виступ буде  скромною квіткою  у всенародному  вінку шани  безсмертному  Кобзареві . Повторимо  вслід  за Романом Лубківським : « Думаймо про Шевченка ,  живімо Шевченком ,  продовжуймо Шевченкове безсмертя  в собі  і  в дітях наших ». Зробімо все  аби  9 березня  стало  національним  святом українського  народу .



Пісня

Немає коментарів:

Дописати коментар